"Pásmové filtry pro vstupní díl RX/TCVR snadno a rychle  "


Celý článek z úvodní strany..


Před časem jsem uveřejnil na jiném radioamatérském portálu příspěvek o snadno realizovatelných filtrech pro vstupní díl přijímače z dílny George Dobbse, G3RJV. Obdržel jsem veliké množství dopisů a emailů ohledně stavby těchto filtrů především proto, že snadnost a rychlost celé konstrukce vyplývala z již navinutých cívek TOKO, které v době vydání článku nebyly v ČR k sehnání. Nyní je tomu však jinak..

Náhrada těchto indukčností je samozřejmě možná pomocí cívkových sad Neosid - http://www.elsy.cz nebo toroidními jádry Pramet - http://www.jdvd.cz resp. Amidon - http://www.ges.cz nebo ze šuplíkových zásob kostřičkami Tesla Pardubice (dříve Vicom, Horní Počernice), ale bohužel všechna tato řešení sebou nesou pro mnohé tu nepříjemnost vlastního navíjení.

Vzhledem k tomu, že se podařilo zkontaktovat jednoho z prodejců, u něhož by neměl být problém cívky TOKO přímo
objednat : ctredwell@webleicester.co.uk , přišla ta pravá chvíle na stavbu těchto filtrů s použitím právě indukčností TOKO.

Dvojitě laděný pásmový filtr se vstupní impedancí 50 ohmů pro Váš QRP transceiver nebo přijímač navrhl a spočítal G3RJV s použitím hotových cívek z produkce TOKO řady KANK3333-3335. Potřebujete-li rychle a snadno zhotovit pásmový filtr do Vámi navrhovaného zařízení, pak se nabízí snadné řešení.

V následující tabulce najdete sérii pásmových filtrů z dílny G3RJV, vhodných především na vstupní díl RX apod. Zapojení bylo uveřejněno v knize The Filter Handbook. Zapojení je navrženo pro vstupní/výstupní impedanci 50 ohmů a může být kaskádovitě řazeno za sebou pro zvětšení celkového potlačení v nepropustném pásmu (stop-band, pozor však na průchozí útlum…). Pomocí jader cívek TOKO je pak možné snadno doladit celý filtr dle našich představ. Použité kondenzátory jsou pouze kvalitní provedení typu slída, NPO apod. Malé hodnoty u GM electronic, hodnoty do 1nF  typ WK/slída u EPA electronic, Lidická, Praha 5.

Literatura k dalšímu studiu: The FILTER HANDBOOK Stefen Niewiadomski Heineman Newnes 1989 ISBN 0-434-91378-2.

Hodnoty jsou vypsány pro každé pásmo na jednotlivých řádcích:
pásmo
[MHz]
typ TOKO
T1 = T2
L
[uH]
C1-C3
[pF]
C2
[pF]
1.8 - 2.0
3333
45
150
12
3.5 - 3.8
3333
45
39
3.3
7.0 - 7.1
3334
5.5
100
8.2
10.1 - 10.15
3334
5.5
47
6.8
14.0 - 14.35
3334
5.5
22
3.3
18.07 - 18.17
3335
1.2
68
6.8
21.0 - 21.17
3335
1.2
47
4.7
24.89 - 24.99
3335
1.2
33
3.3
28.0 - 29.7
3335
1.2
22
3.3
 
T1 & T2 typy : KANK3333R, KANK3334R, KANK3335R
 
Schéma zapojení filtru:


 

73,
Petr, OK1RP
Autor orig.článku: GEORGE DOBBS, 498 MANCHESTER ROAD, ROCHDALE OL11 3HE, U.K.  www.gqrp.com

Aktualizováno: 19.01.2006

Radioamatérský zpravodaj

kontakt: radio(zavináč)qrp.cz