"Předzesilovač K přijímací anténě na pásmo 160 metrů "


Celý článek z úvodní strany..


Pokud se zabýváte provozem na spodních pásmech a především pak příjmem slabých signálů na pásmu 160m, pak se nevyhnete stavbě speciálních přijímacích antén pro tato pásma jako jsou Beverage, K9AY, EWE, různá provedení Pendant, Flag, Diamond či méně známé Snake apod.

Signály z těchto různých typů přijímacích antén jsou ve většině případů přibližně o 25-35 dB slabší, než signály, jaké by poskytoval dipól. Přestože by se mohlo zdát, že je citlivost moderních transceiverů dostatečná, je nutné výstupní signál z antény zesílit před jeho zpracováním vlastním přijímačem.

Z důvodu maximálního omezení pronikání nežádoucích signálů je vhodné instalovat předzesilovač přímo k anténě a tím žádoucí signály zesílit na dostatečnou úroveň dřív, než se poměry vlivem nekvalitního stínění koaxiálního svodu od antény významněji zhorší.

Jaké by tedy měly být parametry takového předzesilovače, aby vyhověl co nejlépe našim požadavkům?

1. Vstup předzesilovače od přijímací antény by měl být opatřen úzkým pásmovým filtrem: ZDE nebo ZDE a jiné,
důvodem je širokopásmovost přijímacích antén a tím náchylnost k příjmu všeho včetně signálů mimo pásmo.

2. Předzesilovač by měl mít vynikající stabilitu bez sklonu k jakémukoliv kmitání. (pracovní bod aktivního prvku, návrh plošného spoje, přizpůsobení vst./výst. předzesilovače)

3. Požadovaný zisk v závislosti na použité přijímací anténě je 15-25dB. (není třeba to se ziskem přehánět, není to jediný nejdůležitější parametr předzesilovače)

4. Dostatečný dynamický rozsah. (bod zahrazení IP3 alespoň +15dBm, lépe +20dBm)

5. Odpovídající šumové číslo. (použitelné bude šumové číslo 3-4)

Nabízí se mnoho řešení. Od bipolárních tranzistorů, přes různá provedení unipolárních prvků až po monolitické zesilovače pro vf použití. Pozor – sklony ke kmitání některých typů monolitických vf zesilovačů fy Mini-Circuits jsou notoricky známé a tyto nelze doporučit.

Inspirací může být konstrukce 18dB předzesilovače Larryho, W7IUV s bipolárním tranzistorem 2N5109 v úpravě Johna, G3PQA.

 
Aktivní prvek lze nahradit u nás dostupným 2N3866 s chladičem, který byl v mém případě k dostání u GM Electronic v ceně kolem 80Kč.
Materiál 43 na L1,2,3 atd. jsem získal v prodejně GES Elektronic.
Zkoušené zapojení bylo provozováno z 12V gelové baterie 7Ah, která při odběru 36mA vydržela několik dní.
Všechny další potřebné informace jsou na obrázku.

MNI DX na 160m,
Petr OK1RP

Aktualizováno: 19.01.2006

kontakt: radio(zavináč)qrp.cz