"Dělicí člen pro připojení dvou přijímačů k jedné anténě"


Celý článek z úvodní strany..


Na radioamatérských portálech, ale i v několika časopisech se čas od času objevují různá řešení připojení dvou a více přijímačů k jedné přijímací anténě. Jedno z možných řešení je uvedeno níže.
   Pokud potřebujete k jedné anténě připojit dva přijímače, není vhodné spojit jejich anténní vstupy paralelně. Dojde tím jednak ke změně impedance, což není tak podstatné, ale díky zpravidla různým vstupním impedancím přijímačů také k rozdělení signálu z antény do dvou nestejných částí, což se projeví tím, že na jednom přijímači je signál horší, než na druhém. Zabránit tomu však může jednoduchý hybridní člen 0-180o, který při zachování impedancí rozdělí signál z antény do dvou shodných kanálů.
Hybridní člen:
Hybridní člen je složen ze dvou transformátorů Tr 1 a Tr 2 a rezistoru 100 ohmů, který by měl být pokud možno bezindukční (TR151) a na větší zatížení, min. 2 W (to proto, aby nedošlo k jeho zničení vlivem silných signálů ze sousedních vysílacích antén). Transformátory jsou navinuty na feritových toroidních jádrech Amidon FT-82-61, rozměry jádra 21 x 13 x 6,3 mm - vnější průměr - vnitřní průměr - výška jádra (www.ges.cz apod.). Feritový materiál NiZn s µ = 125. Přibližným ekvivalentem by mohl být tedy např. materiál N1, z Prametu Šumperk (www.ferity.cz).

Materiál:
Tr 1 - 3x 10 záv. drátem 0,3 mm CuL, vinuto trifilárně
Tr 2 - 2x 10 záv. drátem 0,3 mm CuL, vinuto bifilárně
R: 100 ohmů / 2 W

Použití se nabízí především v závodech (více operátorů > více přijímačů),
DX-ing na spodních pásmech (kde je běžné použití více přijímačů a antén)
apod.

73,
Petr, OK1RP

Aktualizováno: 20.03.2006

Radioamatérský zpravodaj

kontakt: radio(zavináč)qrp.cz